6 tips til en velykket salgsdugnad for idrettslag

6 tips til en velykket salgsdugnad for idrettslag

Salgsdugnader er en av de beste måtene for idrettslagene å tjene penger på. Økonomi og idrett er alltid et tema og for å få gjennomført og deltatt på cuper, reiser til utlandet for treningsleir og sosiale sammenkomster er det å gjøre dugnader ofte en nødvendighet.

Styret i idrettslag ønsker gjerne ikke å tvinge medlemmene til å gjennomføre dugnader, men da er det fort å glemmer hvor mye glede lagene og medlemmene får av midlene som kommer gjennom dugnad. I denne artikkelen skal vi gå igjennom seks tips til en velykket salgsdugnad

Les også vår artikkel om dugnad for idrettslag

1. Hva skal dere selge?

Før dugnaden i det hele tatt har startet er det viktig å bli enige om hvilket produkt eller produkter dere skal selge. Det finner mange forskjellige produkter å velge mellom så her gjelder det å være smart å velge lettsolgte produkter samtidig som dere gjør en dugnad med god fortjeneste.

Noen av de vanligste produktene å selge er dopapir, tørkerull, sokker, tennbriketter og kaker. Dette er forbruksvarer som gjør salget veldig enkelt. Samtidig er fortjenesten høy og det er gode muligheten til å selge mange enheter per person.

2. Valg av leverandør

Nå som dere har valgt dugnadsprodukter er det neste steget å finne riktig leverandør. Her er det flere hensyn å ta spesielt i forbindelse med hvilket produkt dere har valgt å selge. 

Det er mange dugnadsleverandører og tilbudene kan fort se like ut. Start med å se om leverandøren tilbyr produktet dere skal selge, sammenlign fortjenesten og les gjennom betingelsene. Det er lett å falle for fristelsen av en «risikofri dugnad», men gleden kan være kortvarig når man oppdager at leverandøren tar betalt for både frakt og retur av varer.

Vi har skrevet en artikkel om valg av trygg samarbeidsparter som dere kan lese her.

3. Start salget og bestill!

Dere har bestemt hvilke dugnadsprodukter dere skal selge, hvilken leverandør som gir det beste tilbudet og betingelsene  så nå er det neste steget er å starte å selge og bestille varene.

Her er det flere muligheter og det viktigste er å velge det som passer dere. Det vanligste er å bestille likt antall enheter av hvert produkt til alle som skal være med på dugnaden. På denne måten sikrer dere likhet for alle, både i arbeidsmengde og inntekt. 

En smart måte å gjennomføre denne form for salgsdugnad er å starte salget 2-4 uker før dere ønsker varene levert. Da har alle god tid på å selge så mye som mulig for varene kommer og avhengig av leverandør har man 2-4 uker etter leveringsdato på å betale fakturaen. Dette gir mer enn nok tid til å få solgt alt sammen og maksimere inntekten.

Den andre muligheten er forhåndssalg. Ved forhåndssalg selger alle sammen så mye de klarer på en avtalt periode. Når salgs perioden er over legger dere inn bestillingen og mottar varene til ønsket dato. 

Dette er en trygg dugnad i det at man ikke risikerer å sitte igjen med varer som ikke er solgt. Et viktig tips her er å finne ut om leverandøren dere har valgt har fraktfri levering på bestillingen uavhengig av antall varer.

Husk å dele ut salgsark og bestillingslister så alle kan notere hvem de har solgt det, dette vil gjøre fremtidig salg mye enklere.

4. Utleveringsdagen

Telefonen ringer og varene er på vei! Det er viktig å være godt forberedt før denne dagen kommer så man ikke blir sittende med et lager av varer mens man ringer febrilsk rundt til alle som skal delta på dugnaden. 

Når dere bestiller varene har dere som regel muligheten til å velge leveringsdato selv. Det kan være smart å velge en dag det er trening da de fleste uansett skal levere og hente barna. 

Varene blir som regel levert før kl. 16, enten hjem til den som har hovedansvaret eller til idrettslaget sitt klubbhus. En måte å levere ut varene på som funger for de aller fleste er at foreldre og foresatte henter varene når de leverer eller henter barna fra trening. De som eventuelt ikke har muligheten til å hente den dagen kan få det levert av noen andre som henter varene. Det er heller ikke uvanlig at lagleder kjører rundt til de som ikke har hentet. På den måten har dere sikret at alle varne er utlevert samme dag som dere har mottatt varene.

Idrettslag i Oslo har mottatt dugnadsprodukter fra Dugnadsiden

5. Betaling

Det finnes forskjellige måter å ta betalt for varene. Den vanligste og sikreste måten er å ta betalt (innkjøpspris + fortjeneste) når varene blir hentet med Vipps. Da har dere fått inn alle pengene med en gang og det er ingen risiko i forhold til fakturaen. Det gir også de som har betalt for varene muligheten til å velge selv om de ønsker å selge produktene eller beholde dem selv. Dersom det er noen som ikke har råd til å betale hele beløpet ved henting vil denne modellen også gi dem litt ekstra frihet, klubben har fått inn mer enn nok til å dekke fakturaen og kan vente til de enkelte har fått solgt det de må. 

6. Neste runde

Salgsdugnaden har vært en suksess fra start til slutt og nå handler det om å bygge videre på suksessen. De vanligste dugnadsproduktene er som nevnt forbruksvarer så det er ikke noe problem å selge de samme produktene til de samme kundene flere ganger om man ønsker det. Dersom man ønsker å fokusere på mer sesongbaserte produkter er det også en smart løsning da det gir variasjon til både de som kjøper og selger.

Ekstra tips

En salgsdugnad skal være en morsom opplevelse for barna som deltar, den beste måten å sikre dette på er å involvere dem i planleggingen av dugnaden og oppfordre dem til å gå sammen i små grupper og banke dører sammen. Det er alltid noen få som selger veldig mye mer enn de andre, men dette vil hjelpe hele laget og er positivt for alle sammen.

Hvis dere ønsker mer informasjon om hvordan dere kan gjennomføre en vellykket salgsdugnad er det bare å ta kontakt for en uforpliktende samtale. 

Nå gjenstår det kun å ønsker dere lykke til!

Kom i gang i dag

Det er enkelt å komme i gang, og vi hjelper deg hele veien. Hvis du ønsker å prate med oss om muligheter kan du fylle inn skjemaet, så kontakter vi deg så snart som mulig.

Gå til bestilling ➔