Ulike navn på russegruppen

Ulike navn på russegruppen

I Russetiden har alle gruppene sluppet det som kalles konseptnavn. Flere russegrupper velger å ha opptil tre navn på gruppen sin – Teaser, dekknavn og konsept. Hva betyr det egentlig? Her er en oversikt over de ulike stadiene for en russegruppe.

Teaser

Teaser kommer først i rekken av utgivelser av navn på gruppen og er gjerne det navnet som ikke har noe med dekk og konsept å gjøre. Det vanligste med teaser navnet er at det resprensenterer gruppen generelt. Det kan være alt fra kjente festivaler gruppen har vært på, artister gruppen liker eller noe så enkelt som et ordspill fra det området gruppen er fra. Det er ingen fastsatte tider på når man kan slippe teaser, det er opp til hver enkelt gruppe – både når man eventuelt skal slippe en teaser, og om man skal gjøre det i det hele tatt. De som har teaser for også en god mulighet til å finne ut hvilken logo leverandør man ønsker å bruke. 

Teaser er ofte mindre seriøst enn dekknavn og konsept. Mange ganger det også «hemmelig» hvem som er med i gruppen, da det slippes f.eks en sang eller åpnes en instagram profil. Teaser har hittil vært mest brukt utenfor Oslo og Bærum, som Bergen, Østfold, Drammen, Follo og Romerike. 

For de russegruppene som slipper teaser kjøper man også inn klær med logo og navnliste på.

Dekknavn

Dekknavn dukket for første gang opp i 2002. Det var Eikelibussen Legenden, som et halvt år før russetiden kom ut som Skyscraper. De fikk mye oppmerksomhet, mye mer enn de andre bussene som fortsatt holdt alt hemmelig. Dette skapte en tradisjon, og i dag er det vanlig å ha et dekknavn før konseptet. Russen bruker dekknavn for å promotere seg selv og gruppen før det virkelige navnet (konseptet) slippes.

Mange har en rød tråd mellom dekknavn og konsept. Det har blitt en trend å ha både klær, logo og eventuell sang når man slipper dekknavnet. Det har blitt en tradisjon mange steder i landet med dekknavnskåringer. Dette er arrangementer hvor bussene konkurrerer om det beste dekknavnet. Ettersom dette er en ettertraktet pris jobber russegruppene mye med dekknavnet i håp om å stikke av med prisen! Det er ikke uvanlig at dekknavnet blir mer kjent enn konseptet, så vær smarte når dere velger russenavn.

Senere gjorde jentene om til Head Trip 2017, dette var deres konsept!

Konsept

Konseptet slippes gjerne litt før russetiden og er navnet og temaet for gruppen i selve russetiden. Det er dette navnet som bussen blir sprayet/foliert i, og temaet går igjen ofte både inne i og utenpå bussen, samt klær, logo, Instagram og/eller Facebook profil og eventuelt sang(er). Det er enkelt å gjenkjenne gruppen via deres konsept. Det er konseptnavnet og utseende de aller fleste russegruppene satser på og det de blir mest tid på å planlegge. Dette er det de viser til hele verden og for mange må dette være perfekt.

Når alt er klart og russetiden begynner er det bussvisninger og kåringer mange steder i Norge. Dette har blitt en sterk tradisjon på blant annet Nordstrand. Her kommer alle bussene kjørende i bestemt rekkefølge for å vise frem russebussen og starte festen!

Ønsker dere hjelp med planlegging til russetiden? Ta kontakt her.

Kom i gang i dag

Det er enkelt å komme i gang, og vi hjelper deg hele veien. Hvis du ønsker å prate med oss om muligheter kan du fylle inn skjemaet, så kontaker vi deg så snart som mulig.

Gå til bestilling ➔